در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایلام خبرداد:

فراخوان سی و پنجمین جشنواره استانی تئاتر ایلام منتشر شد

سعید خیرالهی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام گفت: سی و پنجمین جشنواره استانی تئاتر ایلام آذر ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در ایلام، سعید خیرالهی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام با اعلام این خبر گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و انجمن هنرهای نمایشی- شعبه استان در راستای ارتقای جایگاه و اهمیت هنر نمایش و با هدف ایجاد انگیزه در هنرمندان و بالا بردن سطح کیفی آثار نمایشی استان، فراخوان سی و پنجمین  جشنواره استانی تئاتر را به شرح زیر اعلام می‌نماید:


شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور
۱: آثار صرفاً اختصاص به نمایشنامه‌های ایرانی دارد. (تبصره: متون نویسندگان بومی در اولویت پذیرش خواهد بود)
۲: متون ارسالی به دبیرخانه جشنواره منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم یا ناشر به‌صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند در جشنواره حضورداشته باشند. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت هرگونه عدم شفاف‌سازی در درجه اول متوجه کارگردان است و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می‌تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف نماید. ۳: اولویت پذیرش آثار توسط هیئت انتخاب جشنواره با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات زیر تولیدشده باشند: الف: ایجاد روحیه نشاط و امید در جامعه ب: پیشگیری، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی ج: ترویج آداب‌ورسوم فرهنگی استان ایلام د: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت: مفاهیم دینی، قرآنی و انقلاب اسلامی و: تقویت روحیه کار، تلاش و تولید (با توجه به شعار سال ۱۴۰۱-تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین)
۴: آثار پذیرفته‌شده در جشنواره تئاتر استانی صرفاً مختص آثار نمایشی تولیدشده «هنرمندان استان» که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضورداشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۰ تا شروع جشنواره استانی ۱۴۰۱، اثر آن‌ها حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد (در صورت عدم اجرا گروه‌ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند).
۵: تمامی گروه‌های نمایشی متقاضی، ضروری است درخواست کتبی و تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره ۱) را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند (نحوه تحویل درخواست و تکمیل فرم شماره ۱ از طریق دبیرخانه جشنواره به اطلاع خواهد رسید) ۶: فرم شماره ۱، ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود. تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی از طریق مکاتبه با اداره کل استان و انجمن هنرهای نمایشی استان صورت می‌پذیرد.
شیوه برگزاری الف: با حضور تماشاگر به‌صورت زنده در صورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی. ب: اجرا برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه‌های فضای مجازی. ج: اجرا و جشنواره به‌صورت همایشی به این صورت که گروه‌ها در شهرستان‌های خود بر اساس جدول زمان‌بندی خاص که از سوی دبیرخانه جشنواره تعیین می‌شود، اجرا می‌روند و داوران به‌صورت چرخشی آثار هنرمندان را در شهرستان‌ها مشاهده کرده و داوری می‌کنند، در این شیوه و روش نحوه برگزاری اختتامیه متعاقباً به اطلاع هنرمندان خواهد رسید. با توجه به شرایط پیش‌بینی‌نشده از شیوع ویروس کرونا چنانچه وضعیت بر اساس اعلام ستاد‌های استانی مقابله با کرونا غیرعادی اعلام گردد درباره نحوه برگزاری، انتخاب آثار، اجرای عمومی آثار تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد. ضمناً مرجع تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با شرایط برگزاری جشنواره با توجه به شرایط جامعه شورای سیاست‌گذاری سی و پنجمین جشنواره استانی تئاتر ایلام خواهد بود و گرو‌های نمایشی تابع تصمیم این شورا است.
تقویم اجرایی:
بازبینی آثار: ۵ الی ۷ آذر ۱۴۰۱
برگزاری جشنواره: از ۱۰ الی ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱
هرگونه تغییر در زمان برگزاری جشنواره متعاقباً از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.
برگزیدگان:
۱: در پایان جشنواره آثار منتخب به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.
۲: در اختتامیه جشنواره بخش‌های ذیل به تربیت مقام اول تا سوم به‌عنوان برگزیده موردتقدیر قرار خواهند گرفت الف: کارگردانی ب: نویسندگی پ: بازیگری مرد ت: بازیگری زن ث: طراحی صحنه ج: موسیقی چ: طراحی پوستر و بروشور ح: طراحی نور خ: طراحی لباس (تبصره: انتخاب ۳ برگزیده در هر یک از بخش‌ها و یا عدم انتخاب بنا به رأی هیئت‌داوران صورت می‌پذیرد) تبصره ۱: همان‌گونه که ذکر شد نحوه برگزاری اختتامیه متعاقباً اعلام خواهد شد.
3: به‌پاس زحمات و یادبود  استاد فقید شادروان (علی باسره) به یک گروه نمایشی بنا به رأی هیئت‌داوران و صلاحدید دبیر جشنواره خارج از رقابت اصلی تقدیر ویژه با عنوان  جایزه استاد علی باسره اهدا خواهد شد.

 

لازم به ذکر است در  جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر استان ایلام عقیل نوری به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شد

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران